دغدغه همیشگی مردم اطمینان از اصالت و سلامت مواد غذایی، آرایشی و پزشکی مورد استفاده‌شان است. با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از این اقلام وارداتی هستند، بناراین باید سنجشی برای اطمینان از سلامت آن‌ها وجود داشته باشد. سازمان‌های مسئول مربوطه همچون سازمان نظام غذا و داروی کشور باید مراحل مختلف تولید و عرضه یک محصول، از نحوه تولید گرفته تا چگونگی حمل و نقل و عرضه کالا را کنترل کرده و نتیجه بررسی‌های خود را در قالب یک مشخصه فنی با نام لیبل اصالت کالا ارائه کند. این نوع برچسب بر روی تمامی محصولات ذکر شده چسبانده می‌شود.

این نوع لیبل برای ردیابی و کنترل اصالت و همچنین سلامت این نوع محصولات استفاده می‌شود. برچسب اصالت محصول، بر روی کالاهای سلامت محور همچون انواع موادغذایی، انواع مکمل‌ها، داروها، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی تولید داخل و یا محصولات مشابه خارجی آن‌ها نصب می‌شود.
شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده محصولات سلامت محور به این فکر افتادند که برای افزایش فروش خود برچسب دیگری نیز بر روی محصولات خود نصب کنند. آن‌ها معتقد بودند که برچسب اصالت به تنهایی نمی‌تواند معرف محصولات‌شان باشد. همچنین می‌خواستند در کنار لیبل اصالت، یک برچسب حاوی اطلاعات تکمیلی محصول، برای معرفی هر چه بهتر آن باشد.

این شرکت‌ها با درخواست به سازمان غذا و داروی کشور و سپس تایید آن سازمان، اقدام به تولید برچسب‌ مورد نظر خود کردند. برای آشنایی با این نوع برچسب با عنوان لیبل تلفیقی اصالت تا انتهای این مقاله با ما همرا باشید.

لیبل اصالت محصول
همانطور که گفتیم لیبل اصالت نشان دهنده سلامت و اصالت محصولاتی است که بر روی‌ آن‌ها الصاق می‌شود. این لیبل یک کاغذ پشت چسب دار سفید با حاشیه‌ی زرد رنگ است. این برچسب حاوی اطلاعات فنی محصول از جمله تاریخ تولید، تاریخ انقضا، سریال و … می‌باشد. طبق قوانین سازمان غذا و دارو، برچسب اصالت باید روی کالاهای سلامت محور نصب شود. محصولاتی همچون داروها، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی که ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارند. کمترین مشکل و ایراد در این نوع محصولات می‌تواند سلامتی انسان را تهدید کند.

بنابراین باید پیش از انتخاب و خرید این محصولات، افراد علاوه بر اصل بودن آن، از محل تولید، روش حمل و نقل و … آن کالا مطلع شوند، تا بهترین انتخاب را داشته باشند. لذا دقت به برچسب اصالت یک محصول مرتبط با سلامتی در هنگام خرید، امری کاملا ضروری است. زیرا با دقت و استعلام برچسب اصالت محصولاتی که تصمیم به خرید آن‌ها داریم، یاری‌گر سلامت خود و جامعه‌ای که درآن زندگی می‌کنیم، خواهیم بود.

مشخصات درج شده بر روی لیبل اصالت کالا شامل چه مواردی می‌باشد؟
همانطور که گفتیم لیبل اصالت الصاق شده بر روی یک محصول سلامت محور، شناسنامه سلامت و اعتبار آن محصول می‌باشد. بنابراین این لیبل باید حاوی مشخصات فنی آن کالا باشد. این مشخصات عبارتند از کد UID، شماره سری ساخت محصول، کد اصالت 16 رقمی، شناسه تجاری محصول، بارکد دوبعدی محصول و تاریخ انقضا.

1. کد UID یا شناسه ردیابی، شناسه‌ای ۲۰ رقمی برای ردیابی و رهگیری محصول تولید شده است. این شناسه برای هر واحد از محصول بر اساس استاندارد خاصی در نظر گرفته می‌شود که به اختصار آن را UID می‌نامیم.

2. شماره سری ساخت محصول، شناسه‌ای برای شرکت تولید کننده محصول می‌باشد که در زمان تولید، به هر سری از ساخت آن محصول اختصاص داده است. نماد اختصاری سری ساخت محصولLOT می‌باشد.

3. کد اصالت ۱۶ رقمی یک محصول به صورت محلی پوشش‌دار و قابل اسکرچ کردن تعبیه شده که روی بارکد کالا قرار می‌گیرد. این کد برای هر کالا اختصاصی بوده و مصرف کننده به راحتی با خراش دادن لایه موجود روی آن، می‌تواند به آن دست پیدا می‌کند.

4. شناسه‌ی تجاری و یا کد یونیک محصول، یک کد ۱۴ رقمی اختصاصی در سطح بین المللی برای هر نوع کالایی می‌باشد. این شناسه را به اختصار GTN می‌گوییم.

5. بارکد دو بعدی یا QR کدی است که برای امنیت برچسب چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خواندن این QR کد باید از دستگاه بارکدخوان استفاده شود.

6. تاریخ انقضای محصول مورد دیگری از مشخصات فنی یک محصول است که بر روی لیبل اصالت کالا به اختصار به صورت EXP نوشته می‌شود.

لیبل تلفیقی اصالت چیست؟
همانطور که در مقدمه گفتیم، درخواست شرکت‌های تولید و واردکننده محصولات سلامت محور از سازمان غذا و دارو باعث رونق نوع جدیدی از برچسب‌ها با نام لیبل تلفیقی اصالت شد. این سازمان موافقت کرد تا یک لیبل دیگر با مشخصات مورد نظر شرکت‌ها در کنار لیبل اصالت محصولات قرار بگیرد. همان طور که از نام این نوع لیبل مشخص است، درواقع تلفیق یک برچسب حاوی اطلاعات تکمیلی محصول با لیبل اصالت است.

لیبل تلفیقی اصالت حاوی چه اطلاعاتی می‌باشد؟
این برچسب در واقع دو نوع برچسب است که با هم تلفیق شده‌اند. یکی برچسب اصالت که مشخصات فنی محصولات همچون شناسه کالا، تاریخ انقضاء، کد اصالت و … روی آن درج شده است. برچسب دیگر که یک لیبل فارسی بوده و در زیر برچسب اصالت محصول قرار می‌گیرد. این لیبل حاوی مشخصاتی همچون اسم و نوع محصول، موارد مصرف، نام کشور تولید کننده، پروانه بهداشتی و … می باشد.

ابعاد لیبل تلفیقی اصالت
لیبل تلفیقی اصالت در ابعاد 40 در 20 مورد تایید سازمان غذا و دارو می‌باشد. اما این نوع برچسب‌ها نیز همانند دیگر لیبل‌ها، با توجه به اندازه محصول و سلیقه شرکت سفارش دهنده در ابعاد و اندازه‌های مختلفی می‌تواند طراحی و تولید. ابعاد لیبل تلفیقی اصالت می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ابعاد 40 در 20 میلی‌متر
  • اندازه 47 در 23 میلی‌متر
  • ابعاد 40 در 40 میلی‌متر
  • اندازه 60 در 40 میلی‌متر
  • ابعاد 90 در 20 میلی‌متر

استفاده از لیبل اصالت تلفیقی به جای لیبل اصالت چه مزیت‌هایی دارد؟
همان طور که گفتیم لیبل اصالت تلفیقی ، برچسبی است تلفیقی که شامل برچسب اصالت سلامت و لیبل فارسی می باشد. به این خاطر از برچسب اصالت تلفیقی استفاده می‌کنند که به جای استفاده از 2 برچسب و انجام 2 بار الصاق آن‌ها، از یک لیبل استفاده کرده و یکبار هم الصاق انجام می‌شود. این کار هم در زمان و هم در هزینه نهایی صرفه جویی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست