مقدمه
QR کد چیست؟ احتمالا شما هم در موارد بسیاری بارکدهای مختلف QR کد را دیده‌اید. جاهایی مانند بسته‌بندی محصولات مختلف، منوی رستوران‌ها، کارت‌های ویزیت، کارت‌های گارانتی، درب برخی فروشگاه، درب تاکسی‌هایی که پرداخت الکترونیک دارند و حتی رمز اتصال به اینترنت مکان‌های مختلف و… .
شاید شما هم کنجکاو شده باشید که این کدها چه مفهومی دارند و چه اطلاعاتی را می‌خواهند با شما به اشتراک بگذارند. نحوه خواندن آن‌ها چگونه است و یا حتی برایتان جالب بوده باشد که تفاوت این کدها در محصولات و مکان‌های مختلف در چیست؟

نکته‌ای که در ابتدا باید بدانید این است که این کدها بسیار کاربردی هستند. ما در این مقاله قصد داریم QR کد را بررسی کرده و همه چیز را در مورد آن به شما همراهان بگوییم. در ادامه با ما همراه باشید تا در ادامه از پاسخ سوالات راجع به این کد از قبیل QR کد چیست؟، چه کاربردهایی دارد و چه کمکی می‌تواند به شما انجام دهد؟ مطلع شویم.

QR code چیست ؟
QR codeیا کد Quick Response به معنای کد پاسخ سریع است. این نوع کدها، یک نوع بارکد از انواع کدهای ماتریسی یا دو بعدی می‌باشد. پیش از ایجاد و ترویج QR code، تعریف ما از بارکد همان مجموعه خطوط عمودی بود که پشت محصولات مختلف وجود داشت، که به آن‌ها کدهای UPC1D می‌گویند.
QR code یک روش برای کدگذاری اطلاعات بر روی محصولات است. نتیجه این کدگذاری یک تصویر می‌باشد که این تصویر تقریبا توسط تمام گوشی‌های دوربین‌دار قابل فهم است. همین فهم ساده باعث استفاده‌ی زیاد از QR کد بر روی محصولات مختلف و بسیاری از کارت ویزیت‌ها شده است.
در سال 1994 شرکت خودرو سازی دنسو زیر مجموعه شرکت تویوتا برای اولین بار از این نوع کد بر روی محصولات خود استفاده کرد. هدف از خلق این نوع بارکدها، رهگیری خودروهای درحال ساخت این شرکت بود. چون بارکد دو بعدی امکان خوانده شدن سریع‌تری را توسط بارکد خوان فراهم می‌کرد. QR کدها متشکل از مربع‌هایی سیاه در یک شبکه مربعی شکل هستند که بر روی زمینه‌ای سفید به نمایش در می‌آید. امروزه به دلیل امکان ذخیره اطلاعات زیاد در یک QR کد، استفاده از آن بسیار رواج پیدا کرده است.

انواع QR Codeها یا بارکدهای دو بعدی
QR Code ها به دو دسته پویا و ثابت تقسیم می شوند. که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

QR کدهای پویا یا QR Code Dynamic
این نوع از کدها قابل تغییر هستند به این معنا که پس از تولید کد، می‌توانید آن ار ویرایش و حتی شخصی‌سازی کنید. به همین خاطر این نوع از بارکدهای دوبعدی برای کسب و کارها و دیگر اهداف تجاری مناسب‌تر هستند.

QR کدهای ثابت یاQR Code Static
این نوع از کدهای دو بعدی برخلاف QRهای پویا، پس از تولید شدن دیگر امکان تغییر ندارند. یعنی محتوای آن‌ها ثابت بوده و قابل ویرایش نمی‌باشد. بنابراین این نوع کدها برای استفاده شخصی مناسب‌تر هستند. به عنوان مثال می‌توانید رمز وای فای خود را به صورت QR کد تبدیل کرده و بدون گفتن مستقیم رمز اینترنت خود، مهمان‌تان با اسکن آن به وای فای شما متصل شود.

کد QR چه تفاوتی با بارکد UPC1D یا یک بعدی دارد؟
همانطور که گفتیم پیش از معرفی QR کدها، تعریف ما از یک بارکد مجموعه‌ای از خطوط عمودی بود. بارکد دوبعدی یا کد QR امکان ذخیره‌سازی داده‌ها را در هر دو جهت دارد. یعنی داده‌ها را می‌تواند به صورت عمودی یا افقی اسکن کند.
علاوه‌براین بارکدهای (UPC / EAN) فروشگاه می‌توانستند تا ۳۰ عدد را نشان دهند، در حالیکه یک بارکد QR می‌تواند اطلاعاتی به وسعت ۷۰۸۹ عدد را در خود ذخیره کند. این مقدار حجم زیادی از اطلاعات است که قابلیت لینک دهی به چیزهایی از قبیل فیلم ها، فیس بوک یا توییتر و یا مجموعه ای از صفحات وب سایت های دیگر توسط کد QR را ممکن می سازد.
علاوه بر این هزینه چاپ QR کدها بسیار ارزان‌تر می‌باشد. همچنین برای خواندن این کدها نیاز به دستگاه بارکدخوان نیست و با یک گوشی تلفن همراه به سادگی می‌توان کد را رمز گشایی کرد و به محتوای آن دست یافت.

موارد استفاده از QR code
در ابتدا از این کدها برای ردیابی مخصوصا ردیابی قطعات در ساخت خودرو استقاده می‌شد. اما امروزه کاربردهای QR کد بسیار گسترده‌تر شده است. از این کد برای پیگیری اجناس، پیگیری بسته‌های پست شده، استفاده در کارت ویزیت برای دریافت سریع‌تر اطلاعاتی مانند آدرس و شماره و ایمیل و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
الیته در برخی موارد اشخاص و شرکت‌ها در استفاده از QR کد دست به خلاقیت می‌زنند، مثلا با اسکن یک QR کد یک برنامه روی گوشی نصب می‌شود یا با اسکن یک کد شماره شرکت یا فرد در گوشی ذخیره می‌شود. علاوه بر این کاربردها، امروزه QR کد به یک روش پرداخت تبدیل شده است، به این صورت که افراد با اسکن یک QR کد مخصوص، صورت حساب خود را پرداخت می‌کنند.

QR کدها چگونه ساخته می‌شوند؟
به زبان ساده می‌توان گفت که کد QR یک تصویر مبتنی بر لینک ابرمتن یا hypertext است، که می‌تواند به صورت آنلاین مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی هر آدرس اینترنتی یا URL را می‌توان به یک کد QR تبدیل کرد. بنابراین هر صفحه از وب را می‌توان به طور خودکار به عنوان یک نتیجه از اسکن بارکد معرفی کرد.
مثلا اگر شما می خواهید افراد را تشویق کنید تا از پیج اینتساگرام و یا فیس بوک شما دیدن کند کافی است صفحه پروفایل اینستاگرام و یا فیس بوک خود را به عنوان URL به صورت کد QR درآورده و در اختیار دیگران قرار دهید.
علاوه بر این شما می توانید کد QR را شخصی‌سازی کنید یعنی مثلا طوری برنامه‌ریزی کنید که بعد از اسکن آن، گوشی کاربر با شماره خاصی تماس بگیرد و یا یک پیامک با متن مورد نظر شما رادریافت کند. انواع گوشی‌های هوشمند به راحتی دستورات کد QR را تشخیص داده و نرم افزارهای اسکن مورد نیاز را فراخوانی می‌کنند.

خواندن QR کد چگونه است؟
یکی از مهم‌ترین دلایل رواج QR کد، خواندن آسان این نوع کدها است. برای فهم این کد کافی است که یکی از برنامه های QR code reader را روی گوشی نصب کنید. با اجرای برنامه دوربین را روی کد بگیرید تا اطلاعات کد خوانده شده و با توجه به نوع آن کد، فعالیت مورد نظر انجام خواهد شد.

استفاده از QR کدها در چه جاهایی امکان‌پذیر است؟
امکان استفاده از این نوع کدها تقریبا در هر نقطه‌ای امکان‌پذیر است. یعنی کد QR را می‌توان بر روی کاغذ در روزنامه‌ها، مجلات و بر روی انواع کارت‌های ویزیت چاپ کرد. علاوه بر این می‌توان آن‌ها را بر روی بسته‌بندی کالاها چاپ کرد. همچنین می‌توان این کدها را به صورت برچسب برای استندهای فروشگاهی، تابلوهای تبلیغاتی و یا حتی دیوار تولیدو چاپ کرد.
همچنین می‌‌توان این کدهای QR را بر روی یک وب سایت قرار داد. توجه داشته باشید که آ‌ن‌ها را نباید به عنوان یک جایگزین برای لینک‌های قدیمی استفاده کرد، زیرا کاربر آنلاین هنوز ترجیح می‌دهد که به جای اسکن یک کد QR با تلفن همراه، بر روی لینک موجود در سایت کلیک کند. همچنین کابران در اینترنت از این نوع کدها انتظاری فراتر از یک لینک دارند. بنابراین به جز در فضای اینترنت مخصوصا برای استفاده جهت لینک دادن به یک صفحه وب، در هر مکانی می‌توان از این کدها برای جذب کاربران و انتقال اطلاعات استفاده کرد.

چگونه یکQR کد را اسکن کنیم؟
برای اسکن یک کد QR کافی است یک گوشی هوشمند داشته باشید. با اتصال به اینترنت، به تعداد زیادی از برنامه‌های مختلف اسکن بارکد دسترسی خواهید داشت. اکثریت این امکانات کاملا رایگان بوده و شما برای استفاده از آن کافی است یک بار آن را نصب کنید. سپس با استفاده از دوربین موبایل خود کد QR را اسکن نمایید، برنامه اسکنر به طور خودکار داده‌های کدگذاری شده را برایتان رمزگشایی خواهد کرد.

تفاوت QR کدهای مختلف در چیست؟
QR کدها به ظاهر شبیه هم هستند، اما تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد. در واقع هر چقدر مربع در سمت چپ و سمت راست یک QR کد بیشتر باشد یعنی آن کد اطلاعات بیشتری دارد. پش نتیجه می‌گیریم که، QR کدی که مربع‌های موجود در سمت و چپ و راست آن کمتر باشد، اطلاعات کمتری در خود جای داده است.

مزایای استفاده از QR کد در کسب و کار چیست؟
هدف از ساخت QR کدها، دست‌یابی به رمزی بود که خیلی سریع بارگذاری شود. بنابراین استفاده از این نوع کد در کسب و کارهای مختلف مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا عبارتند از:

  • شبکه‌سازی ارتباط بین مشتریان و کسب و کار
  • بازاریابی هدفمند در رسانه‌های اجتماعی
  • استفاده از این کدها بیان‌گر خلاقیت صاحب کسب و کار است.
  • امکان ارزیابی اثر بخشیQR کد بر اساس کلیک کاربران و ایجاد تغییرات در روند کسب و کار و تبلیغات آن.

پرداخت با QR کد
QR کدها را می‌توان از روی کاغذ و صفحات مانیتور اسکن کرد. به همین دلیل در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی از این نوع کد برای پرداخت استفاده می‌شود. برای پرداخت با این کد اول باید شماره کارت را در برنامه پرداخت وارد کنید. سپس گزینه اسکن کد را فعال کرده و دوربین گوشی را روی QR کد بگیرید. با این کار اطلاعات پرداخت و جرئیات در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید پرداخت را کامل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست